d) supermarkety –
d) supermarkety – velké samoobslužné prodejny s potravinami a potřebami pro domácnost, plocha do 1800 m2, charakteristické nízké obchodní rozpětí a vysoký obrat(Tesco)
e) hypermarkety – obrovské samoobslužné prodejny s plochou 5000 – 20000 m2, budovány na okrajích měst s velkými parkovacími plochami, sortiment zboží značně široký, velikost může být výhodou i nevýhodou
f) obchodní domy – prodejny nabízející velmi široký sortiment zboží, většinou na několik podlaží, cenová hladina je vyšší, proto jsou supermarkety i hypermarkety velkou konkurencí.
g) Obchodní střediska – tvořena rozsáhlými obchodními komplexy většinou na okrajích měst, jde o seskupení nezávislých specializovaných obch. Firem a obch. Domů s širokým sortimentem zboží( místní 10 – 15 obchodů a regionální 40 – 100 obchodů), nabídka občerstvení, služeb (kadeřnictví, oprava obuvi, poštovní, bankovní a cestovní služby)
h) Katalogové prodejny – výběr se provádí ve výstavní místnosti dle katalogu, vyplní se objednávka, zákazník zaplatí a zboží mu je vydáno přímo ze skladu, charakteristické je jednoduché vybavení obchodu, omezené služby, především průmyslové zboží
Nové směny v maloobchodním prodeji
Rozvíjí se přímý marketing – prodejci propagačními kampaněmi(letáky, reklamy) na spotřebitele uvádí kontakt, zákazník na to reaguje (telefonicky, faxem, poštou) a zaplatí kartou nebo penězi na dobírku, nákup přes elektronickou poštu, internet.