– snahou ocenění je nalézt tržní hodnotu podniku
– tržní hodnota podniku je prakticky odhad názoru příslušného trhu
– majitel má individuální pohled na hodnotu podniku, který odráží i vizi budoucnosti podniku lze koupit levně podnik, protože vize předchozího majitele byla negativní nebo naopak
– hlavní důvody oceňování:
ý z iniciativy vlastníků
ü obchod s podnikem
ü oceňování za účelem získání vlastního nebo cizího kapitálu
ü oceňování pro potřeby rozhodování v různých fázích života podniku
ü oceňování při uvádění akcií podniku na trh
ý nezávislé na vůli vlastníků
ü oceňování podniku pro potřeby spoluvlastníků
ü oceňování pro daňové účely
ü oceňování pro poskytování nebo získávání úvěrů
– oceňování z hlediska potřeb podnikatele má 2 stupně:
2) podnik se oceňuje sám o sobě
3) oceňování z hlediska záměrů, které by měli být uskutečněny v budoucnosti