1. Co znamená riziko
Neexistuje jediná ucelená obecně přijímaná definice rizika. Z hlediska problematiky přípravy a realizace podnikatelských projektů můžeme chápat riziko jako určitou pravděpodobnost, že dojde k události, která je v rozporu s předpokládanou skutečností, vyjádřenou konkrétním vztahem k danému projektu.
Z pohledu projektu a jeho jednotlivých etap můžeme rizika rozdělit do skupin, jako například:
1) Inženýrská (technická rizika) – jedny z nejdůležitějších (např. můžeme přijít na trh s něčím, co už vymyslel někdo jiný).
2) Technologická – výrobní:
* Vnější (dodavatelské vztahy)
* Vnitřní, technologická rizika (např. porucha na strojním zařízení)
3) Rizika obchodní – např. v oblasti marketingu – marketingový průzkum.
4) Cenové faktory – cena nese riziko, např. konkurence sníží ceny.
5) Poziční riziko – pozice firmy na trhu (značka např. Coca Cola).
6) Riziko finanční – každý cizí kapitál ve vlastním podniku je riziko, např. úvěr zatěžuje.
7) Rizika ekonomická, velká firma – velké finanční zázemí (TESCO), můžou nějakou dobu pracovat ze ztrátou.
8) Multidimenzionální rizika – např. zavedení mýtného (nikdo nepředpokládal zdražení jízdného) v prvopočátku.