Uzavírání kupních smluv + jejich plnění
• z podnětu prodávajícího (prodávající zašle závaznou nabídku a kupující jí potvrdí a pošle zpět)
• z podnětu kupujícího (kupující zašle objednávku, prodávající jí potvrdí a pošle zpět)
• společným vypracováním
– prodávající musí: zboží dodat, předat patřičné doklady
– kupující musí: zboží převzít, zaplatit
Plánování prodeje:
Bilance odbytu
zdroje použití
1. vyrobené výkony – hlavní
2. nakoupené obchodní zboží (výrobek nakoupíme od jiného podniku a prodáme v nezměněné podobě,např. krém na boty)
3. obchodně nerealizovatelné položky (týká se zboží, které vyrobíme, ale z nějakého důvodu neprodáme, např. gauč u ředitele firmy, jsou mínus pro podnik)zdrojů
Vnitřní a zahraniční obchod (výrobní účely, podniková prodejna, maloobchod,…)
Zahraniční obchod
ZO – vývoz do EU
– do ostatních zemí (např. Polska, Maďarska)
VO – vlastní podniková prodejna
– část na investiční výstavbu
– pro velkoobchod….
Sledujeme použití vytvořených zdrojů
=
zásoby hotových výrobků
zásoby optimální – týká se jak materiálu, tak výrobků, akorát (když více než optimum, neprodáme to, když méně, nemáme na uspokojení potřeb zákazníka)V zásobách má podnik vázané peníze, proto jich nemůže být příliš!
(c + p) . o = optimální zásoba
c = délka odbytového cyklu (doba potřebná na kompletaci výrobku, zabalení a na expedici)
p = pojistná zásoba
o = průměrné denní odvádění výrobků na sklad
normativní zásoba = velikost optimální zásoby v kusech x cena za MJ
Právní zajištění dodávek:
– kupní smlouva
– smlouva o smlouvě budoucí
– smlouva o dílo
Skladování hotových výrobků
– sklad by měl zabránit zcizení a znehodnocení
– druh skladu odpovídá charakteru výrobků
– výrobky se dostávají na sklad odvolací výkaz
Expedice
Zahrnuje přepravu výrobků k prodeji a naložení na dopravní prostředek
Účtování cest výrobků k odběrateli
a) přímá cesta – výrobek jde rovnou ke konečnému spotřebiteli (chleba, pečivo,…)
b) nepřímá cesta – přes prostředníka (velkoobchod, maloobchod)
Splnění dodávky a fakturace
– splněním dodávky končí prodej výrobků, ale nezanikají tím všechny povinnosti prodávajícího (záruční servis)
– Okamžik splnění je nutné uvést ke kupní smlouvě, pokud tam není, tak momentem splnění je: 1) předání výrobku kupujícímu
2) předání prvnímu přepravci
3) předání poště k odeslání
4) uskladněním ve skladu prodávajícího, pokud např. kupující znemožnil vlastní převzetí
Obchodně technické služby (OTS)
a) při výběru výrobku – předvedení výrobku
– nabídka katalogu
– splátkový kalendář
b) při nákupu (služby v podobě splátkového kalendáře, dodávky do domu, apod….)
c) při prodeji – dodávka výrobku
– montáž
– servisní služby