10. TEORIE DETERMINACE PRDUKTU – AD & AS
GNP (hrubý národní produkt….míra celkové produkce statků a služeb v zemi používaná především k měření výkonnosti ekonomiky.
Měří se dvěma způsoby:
1)metoda toku produktů: GNP=C+I+G+X (spotřeba, investice, vládní výdaje, čistý export)
Započítávají se pouze finální statky určené ke spotřebě
2)důchodová (nákladová) metoda:
GNP= mzdy
+renty a další důchody z vlastnictví
+nepřímé daně
+znehodnocení kapitálu
+zisky firem
Obě tyto metody vedou ke stejnému výsledku
Nezapočítávají se mezistatky (u metody toku produktů je započtení mezistatků vyloučeno neb se berou v úvahu toliko finální statky; u metody důchodové je třeba užíti tzv. metody přidané hodnoty, kdy se v každém stadiu výroby připočte pouze přidaná část bez nakoupených polotovarů od předešlých výrobců.
Do vládních výdajů (G) se nezapočítavají transferové platby (podpory v nezaměstnanosti apod), při důchodové metodě je třeba připočísti nepřímé daně.
Meří se GNP reálný a nominální:
NGNP…GNP v tržních cenách měřeného roku (růst inflace zvýší tržní ceny a s nimi i NGNP)
RGNP…GNP ve stálých cenách , tedy bez vlivu inflace, používá se stálých cen z některého roku v minulosti (u nás se užívá cen 1984).
RGNP=NGNP/deflátor GNP (inflace=10%=>deflátor=1,1)
V ČR: v roce 1995 (v cenách 1984) – GNP = 431,1 mld Kč
I = 170,6 mld Kč
C = 240,4 mld Kč
G = 85,2 mld Kč
X = -101,7 mld Kč
Čistý národní produkt(NNP) = GNP – znehodnocení kapitálu
Čistý ekonomický blahobyt (NEW) = GNP + volný čas
+ podzemní ekonomika
– znečištění prostředí
Důchod – viz ot. 11(rovnovážný produkt/důchod)
GNP a cenová hladina jsou určeny interakcí agregátní poptávky AD a agregátní nabídky AS
II. Agregátní poptávka je celkové množství produktu, které bude při dané úrovni cen P nakoupeno
AD se skládá z celkových výdajů na :
C….primárně určena disponibilním důchodem (viz 11)
I….ovlivněny očekáváním, výší produktu doma a v zahraničí….
G….nakoupené statky a služby vládou
X….export-import
Křivka AD je klesající – Pigouův efekt – C s růstem ceny klesá, což je hlavní příčinou klesání AD
Faktory ovlivňující AD:
1) Hospodářská politika – monetární (+MB…-ir…+I&C….+AD)
– fiskální (+G…+AD, nebo
-Tx…+DI…+C…+AD)
2) Vnější faktory – očekávání (optimismus… +I…+AD)
– zahraniční GNP (-zGNP…+Exp…+X…+AD)
– hodnoty aktiv (+P akcií…+bohatství…+C…+AD)
– demografické změny (+počet obyvatel…+AD)
Jsou různé názorty na to, který fktor ovlivňuje AD nejvíce.
III. Agregátní nabídka je celkový produkt který bude pri cenové hladině P vyroben.
Faktory ovlivňující AS:
1)Potenciální produkt – D. obd. určuje AS především ten
– je to udržitelná kapacita GNP jpři vysoké zaměstnanosti, kdy ještě neroste inflace (tedy při přirozené míře nezaměstnanosti (6%))
– zvýšení PP posouvá AS doporava
2)Ceny & mzdy – před dosažením PP je křivka AS plochá, neboť ceny a mzdy jsou nepružné, za PP pak AS roste
– zvýšení nákladů posouvá AS nahoru
Názor na to, jaký vliv mají jednotlivé faktory na AS se liší dle jednotlivých skupin ekonomů (Hlavní proud, klasikové a Keynesiánci)
1) HLAVNÍ PROUD
V krátkém období jsou mzdy a náklady strnulé, neboť jsou vázány dlouhodobými smlouvami (kolektivní smlouvy mezi odbory a zaměstnavatelem…), zdroje v ekonomice pak nemusí býti plně využity, a proto může vzrůstem cen vzrůst i celkový produkt. V dlouhém období se ale náklady a mzdy přizpůsobí a tak je křivka AS totožná s přímkou potenciálního produktu; změna pak nastane pouze v ceně.
2) KLASICKÝ MODEL
Ceny a mzdy jsou dostatečně pružné nejen v dlouhém, ale i v krátkém období a tak je křivka AS vždy totožná s potenciálním produktem. Změna v AD tak znamená posun pouze v cenové hladině beze změny produktu.
3)KEYNESIÁNSKÝ MODEL
Ceny a mzdy jsou vždy nepružné a tak je křivka AS téměř rovnoběžná s osou x a změna v Ad znamená změnu i v produktu.
(Keynes dále odvodil AD pomocí C a I , viz 11)
IV. Hospodářská politika a jednotlivé přístupy
Klasický přístup – ańi monetární ani fiskální HP neovlivní produkt, neboť neexistují nevyužité zdroje. Jakýkoliv zásah vlády tak zvýší pouze ceny a zvýšení vládních výdajů dále vytlačí soukromou spotřebu a investice
Keynesiánský přístup – existují nevyužité zdroje a tak jakákoliv úspěšná HP, která zvýší AD zvýší GNP