18. Tržní hospodářství
Vývoj ekonomického systému
a) Zvykový systém: založen na zvycích, tradicích. Typický pro první počátky civilizace. Prvotní formování společnosti.
b) Příkazový systém: založen na příkazech – jedná se o řízené hospodářství
c) Tržní systém: založen na využívání trhu bez zásahu státu
d) Smíšený tržní systém: současná doba – založen na principech tržního hospodářství, zásahy státu
Trh
= střetává se zde nabídka a poptávka
Zájmy dvou stran (kupující x prodávající) jsou protichůdné:
– kupující se snaží koupit co nejvýhodněji
– prodávající se snaží prodat za co nejvyšší možnou cenu
Střetem nabídky a poptávky vzniká tzv. tržní cena.
– trh vznikl na základě rozvoje dělby práce
– trh = oblast ekonomiky, kde dochází k výměně činností jednotlivých ekonomických subjektů prostřednictvím směny
Druhy trhu
a) podle velikosti – místní (trh s krajovou specialitou – Pardubice perník)
– národní (trh v rámci státu)
– světový (vznikl v důsledku mez. dělby práce a specializace)
b) podle druhu zboží na trhu
– dílčí (trh jednoho výrobku – boty)
– agregátní (trh veškerého zboží – reálný trh v reálném světě)
c) podle předmětu nabídky
– trh zboží (trh s automobily, s potravinami, s pozemky, se službami)
– trh práce (nákup a prodej práce, kterou vykonají lidé jako pracovní síly)
– trh financí (nákup a prodej cizích měn, nákup a prodej CP)
d) podle míry zapojení ekonomiky do mezinárodní dělby práce
– otevřeny – ekonomika státu má dveře otevřené do zahraničí, velká část produkce se směňuje se zahraničím
– uzavřený – podíl směny se zahr. je nízký – domácí trh začíná být neefektivní, výroba je náročná
e) podle počtu dodavatelů na trhu
– konkurenční – na trhu existuje konkurence domácí i zahraniční – typický pro tržní ekonomiky
– monopolizovaný – na trhu získává výsadní postavení jeden dodavatel nebo několik málo dodavatelů, kteří se dohadují o cenách, o rozdělení odbytu atd.
f) podle velikosti nabídky a poptávky
– trh nasycený (trh spotřebitele), N>P typické pro tržní ekonomiku
– trh nenasycený (trh dodavatele), N < P, spotřebitel je omezen ve výběru – snižuje nároky na kvalitu
Pro tržní ekonomiku je typický trh nasycený, otevřený a konkurenční.
Zboží:
= produkt lidské práce, který slouží k uspokojení nějaký potřeby
– ke spotřebiteli se dostává prostřednictvím směny
– zboží má určité vlastnosti:
a) má hodnotu
b) musí mít užitnou hodnotu
c) musí mít směnou hodnot