9, ORGANIZAČNÍ FORMY OBCHODNÍCH FIREM
organizace OF – na základě cílů a strategie účelně uspořádává procesy a zdroje za účelem dlouhodobé prosperity
charakteristické znaky organizace: *smysluplnost, cílová orientace 
 *organizační struktura – lidé a technické prostředky –  tvrdé prvky řízení
 *pravidla průběhu procesů (nákup, personalistika…) /
 *organizační kultura      – měkký prvek
faktory ovlivňující organizaci OF: *vnější – obecné podnikatelské prostředí, situace v konkrétním odvětví
 *vnitřní – zvolená strategie, velikost podniku, používaná technologie, informační systém, kvalifikace personálu aj.
3 klíčové úkoly efektivní organizace: 1, uspořádání procesů a vznik základní organizační struktury
 2, obsazení organizačních míst lidmi schopnými pracovat v daných podmínkách
 3, koordinace a stimulace jednotlivců i skupin (MOJ, divize …)
typy organizační struktury:
 1, jednoduchá – pro malé OF, spojuje úlohy vlastníka a výkonného ředitele, neformální
 2, funkcionální – odborní specialisté na jednotlivé funkce, využití dělby práce (nákup, marketing, řízení, finance, řízení lidských zdrojů)
 – možnost rozporů mezi jednotlivými úseky (krátkodobé a dlouhodobé cíle) – liniové a štábní útvary
 – potřeba větší byrokracie
 – motivace vlastníka musí být doplněna stimulací ostatních pracovníků
 3, hospodářská střediska – dělba práce nejen podle odbornosti, ale i věcně (geograficky aj.) – divize, provozní střediska, dceřinné společnosti
  – nutno zajistit měřitelné vstupy a výstupy jednotlivých HS – společná úhrada nákladů spojených s fungováním firmy
  – vzájemné vyúčtování – ve vnitropodnikových cenách
 4, maticová – kombinace funkcionální a některé další
 – problém dvojího nadřízeného – nebezpečí dominance jednoho z nich
strategické podnikatelské jednotky – zaměření na určitou výrobkově-tržní kombinaci, tedy na konkrétní skupinu zákazníků
 – dělba práce nikoli podle věcného hlediska, ale podle segmentů trhu
 – specifický okruh konkurentů
 – četnější externí vazby než vazby interní (tj. neobchodují mezi sebou)
 – formulace strategie nezávisle na jiných SBU
 – za plánování, výsledky a kontrolu je zodpovědné vlastní vedení, nikoli vedení korporace
organizace multinacionálních korporací – firmy s provozními jednotkami v zahraničí, na něž může mateřská společnost uplatňovat vliv, se společným know-how
 *exportní oddělení a obchodní zastoupení – pokud je ZO činnost doplňkem hlavní aktivity
 *zahraniční dceřinné společnosti – přímý styk se zahraničním trhem, využití komparativních výhod
 *mezinárodní divize – specializovaná na zahraniční aktivity
 *globální organizace – není diference mezi domácími a zahraničními aktivitami
    – vícedimenzní maticová struktura, obvykle dělená podle geografických oblastí
organizační kultura – normy a vzory jednání a hodnotové představy, které společně sdílí členové určité skupiny a používají je při generování svého chování
 – 5 znaků: *učení
 *sdílení
 *adaptabilita – mění se v závislosti na změnách okolí
 *symboličnost – hodnoty se navenek projevují v symbolech
 *vrstevnatost – od vnějších projevů po vnitřní pocity (symboly, hrdinové, rituály, hodnoty)
organizační design – 4 faktory ovlivňující organizační kulturu firmy:
 *rozpětí moci – míra, ve které jsou méně mocní členové ochotni akceptovat nerovnoměrné rozložení moci a vlivu
 *míra individualismu – do jaké míry se lidé učí jednat jako nezávislí jedinci nebo jako členové skupiny
 *míra maskulinity – preferování hrdinství, úspěchu, výkonnosti před mezilidskými vztahy, konsensuálností a kvalitou života
 *míra vyhýbání se nejistotě
rozpětí řízení – počet pracovníků či organizačních jednotek bezprostředně podřízených jednomu vedoucímu
  – špičatá (složitá vertikální komunikace, mnoho úrovní) nebo plochá (přetížení vedoucího) pyramida
  – optimální počet podřízených – neexistuje universální definice, ale podle Graicunase cca 5-7 podřízených
  – mnohofaktorová analýza – podle bodového ohodnocení sedmi faktorů určuje optimální počet podřízených (od 4 do 11)





