1. Vliv vládních výdajů na ekonom.aktivitu:
Jsou součástí agregátní poptávky, s jejich růstem tedy roste i AD – ne však ve stejném, ale ve větším (multiplikovaném) rozsahu vlivem multiplikačního efektu státních výdajů.
Multiplikátor státních výdajů udává, o kolik se zvýší produkt, jestliže se státní nákupy výrobků a služeb zvýší o 1 Kč. (Je shodný s investičním multiplikátorem)
2. Vliv daní
Daňová reforma vyvolá posun na obou stranách tržního mechanismu.
Ovlivňují jak poptávku – snížením daní dochází ke zvětšení disponibilního důchodu, což vede i k větším výdajům na spotřebu a růstu AD, tak nabídku– snížení daní stimuluje hosp.aktivitu (jsou menší náklady=větší čisté zisky) – růst AS. Je zde však určitá hranice, kdy lidé se cítí již tak bohatí, že místo práce volí více volného času.
Na straně AD však pokles daní není tak účinný jako státní nákupy. Jen část nových příjmů bude použita na spotřebu, část na úspory (nejsou součástí agregátní poptávky) a multiplikační efekt má jen ta část dodatečných příjmů vyvolaných snížením daní, která se přemění na investiční či spotřební výdaje. Proto multiplikační účinek snížení daní má menší účinek než multiplikační efekt státních výdajů. Výdajový multiplikátor závislý na míře zdanění má pak tvar: