8. Rovnováha firmy na dokonale konkurenčním trhu. Rovnováha v krátkém období. Rovnováha odvětví. Příčiny a důsledky jejího narušení. Efektivnost dokon
Základní charakteristikou dokonale konkurenčního trhu je, že jednotlivá firma nemůže ovlivnit celkovou tržní nabídku, tedy ani tržní situaci. Cena je vůči firmě objektivní a její výše se nemění s množstvím produkce, kterou firma realizuje na trhu. poptávka po produkci je dokonale pružná a jakýkoliv rozsah své produkce prodá za tutéž cenu.
Platí: MR = AR = P
Krátké období
Z hlediska krátkého období může firma měnit pouze variabilní vstupy. Cílem je maximalizace zisku, přitom platí, že každá další jednotka produkce má vyšší mezní náklad a mezní příjem z každé další jednotky zůstává stejný.
Dokud platí, že MR > MC, firma může zvyšováním rozsahu produkce vylepšovat vztah mezi celkovým příjmem a celkovými náklady. Neboť platí, že každá další realizovaná jednotka přináší přebytek příjmu nad náklady spojenými s její výrobou.
Bod E je bodem rovnováhy firmy. Při rozsahu produkce qE dosahuje firma rovnost MR=MC. Rozsah produkce vyšší než tento je obecně ze ziskového hlediska nepřijatelný, protože každá z těchto jednotek má vyšší náklady, než je příjem z jejich realizace.