9. Nedokonalá konkurence. Definování nedokonalé konkurence. Příčiny vzniku a základní charakteristika jednotlivých forem nedokonale konkurenčních tržn
Definování NEDOKO konkurence – charakteristické znaky:
– Firma vyrábí většinou diferencovaný produkt, případně má výrazný podíl produkce daného trhu.
– Z toho vyplývá, že firma může ovlivnit tržní cenu daného výrobku, přičemž míra ovlivnění závisí na formě konkurence.
– Nedokonalá konkurence je tedy trh, na kterém existuje alespoň jeden prodávající (firma), který může ovlivnit tržní cenu. Další vlastnost je v záporné směrnici křivky poptávky po produkci firmy.
Stále také o NEDOKO platí:
– rozhodující část nabídky je soustředěna do okruhu několika málo velkých firem
– ostatní firmy odvětví se podřizují tržní a hlavně cenové politice dominantních firem
– firmy usilují o vyčlenění specifické poptávky po vlastní produkci, vytvoření individuálního trhu
– na reálném trnu není produkce volně zastupitelná substituty
– tvorba poptávky neodpovídá teoretickým předpokladům, člověk setrvává u značky, setrvačnost
– poptávka pod tlakem reklamy