III. Tržní subjekty
Domácnost – kupuje výrobky a služby k uspokojení svých potřeb
– prodává práci a kapitál (úspory)na trhu výrobních faktorů
Firma – prodává výrobky a služby
– nakupuje výrobní faktory
Stát – ovlivňuje trh, odstraňuje negativní dopady na ekonomiku
– prodávající (státní podniky)
– kupující (vládní zakázky)
Na trhu vystupují čtyři základní faktory: poptávka, nabídka, cena a konkurence
IV. Nabídka = množství zboží, které jsou prodávající ochotni za určitou cenu nabídnout – agregátní-souhrn všech zamýšlených prodejů
v ekonomice
dílčí-tržní S (S na trhu jednoho výrobku)
individuální-S jednoho výrobce
S růstem ceny nabídka roste = zákon rostoucí nabídky
Faktory ovlivňující S: 1)cena výrobku…… změna Qs
2)výrobní náklady… změna S
3)ceny substitutů… změna S
4)specifické faktory (počasí…)