Komplementy
Cena zboží A se nezměnila, ale poptávka se zvýšila. Substituční efekt je silně potlačen, nejsou-li na trhu reálné substituty a u skupin komplementárního zboží.
Komplementy – statky vzájemně se doplňující ve spotřebě. (tenisové rakety-tenisové míčky). Na reálném trhu se můžeme setkat s chováním, které neodpovídá výše popsaným souvislostem. Na reálném trhu působí i jiné vlivy, dominantní mezi nimi je očekávání budoucího vývoje, která ovlivňují rozhodování kupujících, ale také móda, vkus.
Cenová elasticita poptávky
Poptávka odráží vztah mezi cenou a poptávaným množstvím. Obecně platí, že se změnou ceny se poptávané množství mění nepřímo úměrně. Intenzita, s níž se mění množství v závislosti na změně ceny, je u různých zboží různá – různá cenová pružnost (elasticita) poptávky. Cenovou elasticitu zkoumáme u tržní poptávky, kterou získáme součtem jednotlivých individuálních poptávkových křivek vystupujících na zkoumaném trhu.
Cenová elasticita – poměr procentní změny množství k procentní změně ceny. Podle velikosti koeficientu rozlišujeme 3 základní typy cenové elasticity: