Které situace se označují jako tržní selhání?
Situace, kdy trh nefunguje očekávaným způsobem – nezabezpečuje efektivní alokaci zdrojů, přestože základní požadavky pro jeho fungování jsou splněny. Příčinami takového jevu jsou existence nedokonale konkurenčního prostředí (monopolní síla firem), externality (efekty přelévání), existence veřejných statků a nedokonalé – asymetrické informace.
Jak a proč reagují subjekty trhu na rovnovážnou cenu?
Všichni, kdo jsou ochotni při rovnovážné ceně vyrábět a prodávat, na trh dodávají a prodávají a současně jsou na trhu uspokojeni všichni, kdo jsou ochotni při rovnovážné ceně nakoupit. Pokud jsou spokojeny obě strany trhu (prodávající a kupující), není podnět ke změně chování na obou stranách. Výrobci si přejí, aby jejich nabízená produkce byla realizována (prodána), to bude jen v případě, kdy se nabízené množství rovná poptávanému.
Uveďte příklad, kdy se projevuje konkurence na straně poptávky.
K tomu, aby se zřetelně projevila konkurence na straně poptávky, stačí, existuje-li převis poptávky nad nabídkou. Kupující spojuje snaha nakoupit co nejlevněji, situace tak vyúsťuje do snahy nakoupit na úkor druhých (např. chování lidí v době povánočních slev). Zásoby zboží se buď vyčerpají (staré zásoby), nebo jejich cena poroste. Rostoucí cena postupně vylučuje některé subjekty poptávky – nemožnost platit vyšší cenu, nebo neochota platit vyšší cenu.