OLIGOPOL
Jedná se o nejtypičtější formu nedokonalé konkurence. Jde o výsadu malé skupiny. Jde o charakteristický znak soudobých trhů, tzn., že rozhodující část produkce dodává několik málo firem. Vytváří se těmto firmám výsada a pro její udržení jsou vytvářeny bariéry vstupu. Cena je výsledkem nátlaku vedoucí skupiny. Konkurence se realizuje především necenovou formou.
MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE
Základem této struktury je: velká skupina výrobců (mnoho malých), z nichž žádný neovlivňuje celkovou tržní situaci, produkt je diferencovaný, trh se rozpadá na trhy jednotlivých výrobců (dle kvality, značky…). Vznikají trhy jednotlivých producentů, na nichž se krátkodobě mohou chovat jako jediní (monopolní) výrobci. Jedná se o nejjemnější formu NEDOKO.
POZN: Vývoj výrobní jednotky tržního typu:
Tržní výroba se začala rozvíjet na úrovni rukodělné řemeslné práce. Malovýroba byla převládající formou činnosti. Trh sehrával koordinační roli, propojoval výrobce a byl nástrojem kooperace v rámci místních trhů.
Produktivnost výrobní činnosti se začala zvedat s nástupem manufakturní výroby, která znamenala průlom do tradiční úrovně dělby práce a specializace. Proces specializace probíhal v heterogenní manufaktuře (dělba práce se uskutečňovala podle součástí, z nichž se skládal výrobek) i v manufaktuře organické (dělba práce založená na operacích).