– pokles státních nákupů výrobků a služeb
=> způsobuje pokles AD, v důsledku toho klesá i výkon.
– pokles čistých daní => projevuje se růstem AD. Méně zdaněné subjekty mají více prostředků k dispozici. Pokles zdanění se projevuje růstem DI. Pouze část dodatečného důchodu se projeví na poptávkové straně jako dodatečné výdaje na spotřebu. Úsporami není AD ovlivněna.
– růst čistých daní => snižuje DI a způsobuje pokles AD.
Státní nákupy mají vyšší účinnost vzhledem k poptávce. Uvažujeme-li výdaje jako celek, je multiplikátor závislý na míře zdanění, jedná se tedy o tzv. výdajový multiplikátor:
k2 = , t… míra zdanění
Ten potvrzuje vyšší účinnost fiskální politiky orientované na státní nákupy. Při zohlednění dopadů i na nabídkovou stranu musíme upozornit:
– státní nákupy jsou složkou výlučně poptávkovou a na AS nemají vliv
– snížení daní se na straně AS projevuje. Snižování daní stimuluje hosp. aktivitu (popisuje Lafferova křivka). Růst hospodářské aktivity je doprovázen růstem AS (posunem doprava). Změna daní, daňová reforma, může mít a má dopad jak na poptávkovou, tak na nabídkovou stranu ekonomiky. Posun AS se projeví jak růstem produktu, tak i růstem potenciálního produktu. Daňová reforma, která vyvolá posun na AS1 a AD1 představuje velmi úspěšnou reformu, jejímž efektem je růst výkonu ekonomiky při stabilní cenové hladině.