POPTÁVKA (D)
= souhrn zamýšlených koupí, je určována rovněž Q (poptávaným) a P (za kterou jsou ochotni kupující kupovat)
Celková (agregátní) – určena celkovým objemem produkce, který chtějí kupující zakoupit, a cenami, za které jsou ochotni koupit
Individuální – poptávka jediného kupujícího
Dílčí (tržní) – poptávka po jednom výrobku, kterou představují zamýšlené výdaje různých kupujících
Pokud hovoříme o zamýšlených koupích, máme namysli nejen přání či touhu něco koupit, ale také vlastnictví peněžních prostředků, za které můžeme koupi při dané ceně uskutečnit. Jen tehdy můžeme ovlivňovat rozměr poptávky, a tím i situaci na trhu. Hovoříme o tzv. koupěschopné poptávce.
– i poptávka vyjadřuje funkční souvislost mezi Q poptávané produkce a jeho P.
Zákon klesající poptávky – s rostoucí cenou klesá poptávané množství.
Nabídka a poptávka představují dvě strany trhu, na vztazích mezi nimi je založen trh i tržní mechanismus. Obě se vztahují k množství produkce a jeho ceně – proto je cena chápána jako výslednice střetu mezi nabídkou a poptávkou.
Závislost P na vývoji S a D můžeme zobrazit:
CENA
NABÍDKA TRH POPTÁVKA
SxD
Má-li trh vyjadřovat souvislosti ve schématu zachycené, musí k tomu být vytvořeny podmínky. Především, aby cena mohla skutečně odrážet měnící se proporce mezi S a D.