Regulace monopolu
Mnoho odpůrců zdůrazňuje negativní stránky cenové regulace:
– administrativní stanovení ceny ji zbavuje tržního charakteru
– působí na ztrátu motivace
– i když průkazně bude monopolní cena vyšší než průměrné náklady, neznamená to, že je to pro spotřebitele nevýhodné.
V praxi protimonopolní regulace se běžně můžeme setkat s neméně problematickými minimálními cenami. Je zde snaha zákonem omezit umělé udržování tržních cen a vyloučit možnost tzv. vázaných prodejů a úmluv o nich (že zboží A je prodáno pouze tehdy, pokud je koupeno zároveň zboží B). Třetím cenovým jevem, o jehož odstranění protimonopolní regulace usiluje, je cenová diskriminace – firma prodává tentýž výrobek různým zákazníkům za různé ceny.
Rozporuplné efekty přináší i dodatečné daňové zatížení monopolu. Daně jsou na monopol uvalovány kvůli odčerpání nepřiměřeně vysokých zisků. Efekt účinku je ale problematický (viz graf níže), neboť ve svém důsledku vede k omezování nabídky a tím k růstu ceny.