Určení produktu modelem multiplikátoru
Také platí Y = C + I
Pak také platí: k = 1 / (1 – mpc) = 1/ mps
Multiplikační efekt investic je tedy závislý na hodnotách těchto mezních sklonů.
Př: dI = 100, mpc = ½
dI = 100 > dY = 100 – dS=50
– dC=50 > dY2 = 50 – dS=25
– dC=25 > dY3 = 25 – dS=12,5
– dC=12,5 > dY4 = 12,5 – dS=6,25
– dC=6,25…
Model multiplikátoru využívá spotřební a úsporovou funkci. Úspory závisí na výši důchodu, ale investice jsou odvozovány od ochoty investovat, která je závislá na úrokové míře, ale také na očekáváních jejího vývoje, na očekávání vývoj produktu v budoucnu, dále ji ovlivňují opatření hosp. politiky (daně) atd. Skutečnost, že investice nezávisí na důchodu, můžeme zobrazit přímkou rovnoběžnou s osou důchodu (produktu).