2. Úplný (čistý) monopol
– představuje takovou tržní strukturu, kdy jediná firma dodává na trh celou produkci odvětví, její produkt je jedinečný (jiné firmy jej nevyrábějí)
– vstup do odvětví je nesnadný
– monopolní firma může ovlivňovat cenu svých výrobků, jelikož nemá konkurenta, přitom bere v úvahu poptávkovou křivku po daném výrobku. Monopolní fa zvažuje současně jak nabídku množství produkce, tak cenu, neboť jen při určité ceně zakoupí spotřebitel daný výrobek, tzn. že monopol.fa hledá takový objem produkce a cenu, aby dosahovala maximální zisk = cena monopolní fy je vyšší než náklady příležitosti
– z ek.hlediska je monop.struktura trhu méně efektivní než než dokonalá konkurence
3. Oligopol
– na trhu působí málo firem, z nichž alespoň některé mají významný podíl na trhu, tj. mohou ovlivňovat cenu
– výrobek může být stejnorodý, nebo diferenciovaný (např. pivo různých značek)
– vstup do odvětví volný, někdy se mohou vyskytovat bariéry
– olig.struktura v sobě obsahuje v sobě kousek prvků konkurence (některé fy vyhlásili cenovou válku-dobré pro spotřebitele) i prvky monopolu (fy postupují ve shodě-všechny nasadí vysoké ceny-špatné pro spotřebitele)