36. Friedman – proč neovlivňovat i?
Protože levné peníze nevedou k dlouhodobých cílům, z čehož vyplývá, že i se vrátí na svou původní úroveň
37. Rozdíl Keynes x postkeynes
Logický čas historický čas
Vyhledával rovnováhu odmítají rovnováhu jako ek. kateg.
Návrat k politické ekonomii
38. Rozdíl chápání hodnoty klasickou, neoklasickou
Klasická škola – hodnotu posuzuje pomocí teorie pracovní hodnoty od které bylo postupně upoštěno
vycházejí z pricipu ekvivalence (stejná směnná hodnota věcí),
Řeší čím je hodnota určena, jak ji měřit – dělí hodnotu na užitnou a směnnou
Neoklasická škola – na základě střetu S (náklady) a D (subjektivní pohled na hodnotu)
směňování nižší hodnoty za vyšší – spojováno s mezní užitečností (rakouská škola)
39. Když je nadhodnota ½ co to znamená? – 1/3 je zisk a 2/3 odměna za práci
40. kdo a čím vysvětloval průměrnou míru zisku?
Marx (Ricardo to neuměl vyřešit)
Vysvětloval – tvorbu průměrné míry zisku popisuje pomocí přelévání kapitálu mezi odvětvími v důsledku toho se tržní ceny vychylují dolů (vstup kapitálu, růst S), či nahoru (odliv kapitálu, pokles S)