4. Mezinárodní obchod – význam, cíle, hlavní směry zahraničně obchodní politiky
Zahraniční obchod
– směna FO a PO přes hranice státu (subjekt může být i stát)
význam: ekonomický – úspora výrobních faktorů a nákladů; politický – přátelské vztahy, vzájemná závislost; kulturní
předmět: zboží, služby, práva
formy: export, import, reexport (politické překážky, kompletace vývozů reexportéra, ekonomické důvody), přímý, nepřímý
čím menší a vyspělejší stát, tím závislejší na ZO – stupeň závislosti se projeví ve struktuře ZO
struktura: teritoriální / komoditní
působení – míra mezinárodní dělby práce – množství spotřebitelů na trhu
reexport: hmotný / nehmotný; přímý – zboží nevstoupí do země reexportéra / nepřímý
důvody: odbourání cla, kompletace vlastního exportu, větší množství – více zemí, zisk
OBCHODNÍ POLITIKA: souhrn zásad a prostředků, podle kterých vláda uspořádává své hosp. vztahy s jinými státy
úkoly – zajišťování souladu a vzájemnosti v ekonomických vztazích se zahraničím; ovlivňování ZO; vytváření institucí pro
rozvoj hosp. vztahů se zahraničím