9. Teorie nedokonalé konkurence (naučit se grafy…)
– řeší otázku rovnováhy na přechodu mezi monopolem a konkurencí
– soustřeďuje se na zkoumání individuální rovnováhy výrobce
– klade důraz na vliv monopolu v oblasti tvorby ceny
teorie nedokonalé konkurence – zkoumá důsledky nedokonalé konkurence na tržní cenu a množství vyráběných výrobků, hlavním cenotvorným faktorem je maximalizace zisku.
– rozdíl Robinsonové a Chamberlina – R. chápe monopol jako kolektivní monopol, pro Ch. se může stát částečným monopolistou každý konkurent
Joan ROBINSONOVÁ (20s.)
Vymezila podmínky dokonalé konkurence trhu a zjistila že ve skutečnosti se nevyskytují, dále charakterizovala 2 znaky nedokonalou konkurenci:
na straně nabídky omezený počet producentů (protože potřeba znalostí, investičních prostředků..)
na straně poptávky diferencovaná reakce kupujících – kromě ceny berou do úvahy i dopravu, servis,
V důsledku toho není poptávka po zboží určité firmy horizontální, ale klesající. Vytvořila modely (MR,MC,AR,AC) na dokonale konkurenčním i na nedokonale konkurenčním trhu (naučit grafy)
Začala užívat pojmy mezní náklady a mezní příjem a ukázala že firma maximalizuje zisk když MR=MC.
I na nedokonale konkurenčních trzích se vytváří rovnováha, pokud: P = AC, AC ovšem nejsou minimalizovány – není dosahováno výrobní neefektivností, množství produkce, jež odpovídá bodu rovnováhy, je menší, než množství produkce v bodě, kde jsou minimalizovány AC. Monopol zdražuje výrobu = nevyrábí se s minimálními náklady a monopol omezuje výrobu