Další faktory ovlivňující poptávku:
3. Komplement
– takové zboží, které doprovází spotřebu zkoumaného zboží, kupuje se paralelně sním (např.snížení ceny benzínu = zvýšení poptávky po autech)
– změna ceny komplementu působí stejným směrem jako by působila změna ceny zkoumaného výrobku
Substitut
– takové zboží, které může nahradit zkoumané zboží
– změna ceny substitutu působí opačným směrem než cena výrobku zkoumaného zboží (např.: sníží se cena vepřového, zvýší se poptávka po hovězím)
4. Úroveň důchodů
– např.: zvýšení průměrné mzdy vede k vyšší poptávce jak po autech tak i po mase
5. Preference lidí
– mění se např. vlivem reklamy, pronikání do nových sociálních vrstev
– taktéž každá země má rozdílné podmínky spotřeby (Holandsko např.kola, Švýcarsko lyže, … avšak poptávka tyto faktory nezachycuje, předpokládá jejich neměnnost)
Poptávka se zvyšuje i za předpokladu že se zvyšuje i cena, tzn.že došlo ke změnám jiných faktorů ovlivňujících poptávku. Lidé mají vyšší důchody, jsou ovlivněni reklamou, cenami substitutů a komplementů, změnili své preference, … Nedošlo k porušení zákona klesající poptávky, došlo ke změně poptávky.