Faktory které ovlivňují klesající poptávku:
1. Důchodový efekt (důchody spotřebitelů a jeho rozdělení)
– vztah mezi důchodem spotřebitele a poptávaným množstvím produktu může být pozitivní nebo negativní v závislosti na produktu a úrovni důchodu spotřebitele
– důchod je daný
– kupuji více při nižší ceně, při vyšší kupují hlavně Ti, kteří mají vyšší důchod
– normální zboží = s rostoucím důchodem bude poptávka po produktu vyšší a naopak
– inferiorní zboží = s rostoucím důchodem bude poptávka po produktu nižší a naopak (např. kosti na polévku, ojeté automobily, …)
2. Substituční efekt = změna struktury své potřeby
– sníží podíl nákupu zdraženého výrobku, zvýší podíl jiného (např. zdraží-li se sýr, lidé začnou kupovat více mléko, nebo kino x knihy)
– složení potřeby se mění v závislosti na cenách
3. Vkus a preference spotřebitelů
– jednotlivci mohou preferovat různé druhy produktů, zřetelně se projevuje v souvislosti s módností daného produktu
4. Počet a věk kupujících
– čím větší je velikost trhu, tím větší množství je poptáváno
5. Očekávání spotřebitelů týkající se budoucích cen nebo dostupnosti produktu
– týká se budoucí ceny, dostupnosti, substituovatelnosti produktu ovlivňují jejich současnou poptávku po produktu (např.očekáváme že cena benzínu v blízké budoucnosti vzroste, nebo bude méně dostupný, …)
Každá poptávka má vlastní zvláštní skupinu determinantů, dle kterých je poptávka po daném produktu rozdílná (např. v oblasti častých dešťových srážek se budou více poptávat deštníky, …)