Hospodářská okolí podniku
Je určeno stavem a vývojem trhu. Trh určuje a bezprostředně ovlivňuje hospodářství.
Podnik musí uvažovat řadu faktorů:
– situaci na trhu zboží
– úroveň a rozsah konkurence
– úroveň hospodářství
– objem průmysl. produkce
– strukturu hospodářství
– vývoj kapitálového trhu
– míru inflace = znehodnocování peněz, ovlivňuje ji výše úroků
– úroveň domácností
– kvalifikaci pracovníků
– vývoj cen, surovin a energií
Př. Firma vyrábějící kosmetiku musí brát v úvahu vývoj hospodářství a to nejenom v oblasti vývoje kosmetiky, ale také vývoj cen v oborech jiných např. zboží cen každodenních potřeb. Musí brát v úvahu vývoj poptávky po kosmetických výrobcích a nasycenost trhu, ceny surovin k výrobě, předpokládané možnosti vývozu, vývoj struktury potřeby obyvatelstva spojený s vývojem příjmů, finanční možnosti pro financování výzkumu, stav a hustota prodejný sítě, módní vlivy a zdravotní nezávadnost používaných látek a jejich neškodnost pro životní prostředí (freony).