Nedokonalá konkurence
– existuje se na trzích, na kterých nejsou splněny podmínky dok, konkurence, neboť alespoň 1 výrobce je dostatečně velký na to, aby ovlivnil výši ceny (dodává na trh velké množství produktů a určí vysokou cenu).
Příčiny vzniku nedokonalé konkurence:
1) Výnosy z rozsahu – mají za následek, že při velkém objemu výroby jsou nízké náklady a dostatečně velký zisk. Firmy, která vyrábí za těchto podmínek vytlačí z trhu firmy s vyššími výrobními náklady, ovládne trh a stlačuje nabídku pod velikost poptávky, aby mohla určit cenu.
2) Překážky v konkurenci – jsou dány:
a) diferenciací výrobků – výrobky mají rozdílnou kvalitu, rozdílné podmínky prodeje, výrobní značka bývá zárukou vysoké úrovně výrobku
b/ právní omezení, které určuje stát a má zabránit nadměrné konkurenci na domácím trhu – stát vydává ochranářská opatření pro tuzemskou ekonomiku (kvóty na dovoz, dovozní a vývozní c1a, patentová práva.