Ohodnocování podniku
– podnik sám o sobě žádnou objektivně danou hodnotu nemá neexistuje ani žádné jediné ocenění podniku
– existuje mnoho oceňovacích metod
– při oceňování se musí zvolit správná a vyhovující metoda danému podniku a situaci (např. jiná metoda při běžném ohodnocování podniku a jiná metoda při likvidačním ohodnocování v případě krachu firmy)
– samozřejmě se musí rozlišit i subjekt, pro který se oceňování provádí (např. pro daňové účely – stát; pro prodej podniku – jiný ekonomický subjekt,…)
– jak na straně prodávajícího, tak na straně kupujícího musí být splněny určité podmínky, aby bylo možné výsledky považovat za tržní podklad:
ý obě strany obchodu jednají zcela dobrovolně a legálně (bez vnějších tlaků a nekalých úmyslů)
ý obě strany musí mít zájem na uskutečnění transakce
ý obě strany mají k dispozici všechny důležité informace o firmě
ý musí existovat přiměřená konkurence