-příliš vysoký objem kapitálu
-příliš vysoký objem kapitálu nezbytný pro zahájení činnosti fy v odvětví.
-ek.vzdálenost (enertetická, pracovní, časové náklady na překonání geograf.vzdálenosti=prostorový monopol, ….)
-nepřístupnost k distribučním cestám (v odvětvích, kdy prodej produktů je závislý na rozvodné síti)
-zábrana psychologické povahy (silné loajality k výrobním značkám v odvětví posilovaná vlivem reklamy)
Příklad: Monopolní firma v odvětví, která představuje celkovou, tzn. tržní nabídku daného produktu a D, tedy tržní D křivka po tomto produktu je taky celková. Tržní D křivka je klesající, tzn. že s růstem firmou nabízeného a prodávaného množství produktu, klesá jeho cena. Hodlá-li fy rozšířit výrobu a prodat větší množství produkce např.o jednotku, může tak učinit jen při nižší ceně. (5.38). Zde se projevuje zákon klesajícího mezního užitku. Spotřebitelé nebudou ochotni kupovat další jednotky daného statku za stejnou cenu, když se MU snižuje. Tento jev se projevuje v každé tržní poptávkové křivce, avšak monopolní fy čelí této křivce jako celku, dokonalá konkurence v důsledku svého nepatrného podílu na trhu čelí jen bodu na tržní D křivce.