– substanční metoda se vypočítá:
Souhrn majetkových hodnot potřebných pro další podnikání
+ Výnosy z prodeje vedlejšího majetku
= Substanční BRUTTO hodnota majetku
– Hodnota závazků a dluhu
= Substanční NETTO hodnota
– substanční hodnotu podniku může podnik nahradit oceněním pomocí metody výnosové hodnoty podniku (je to snadnější metoda)
– není však prokázáno, že tento postup je lepší a přesnější, ale každopádně je to snadnější metoda
– problémem u obou metod je určení nemateriálních statků
– např. ocenění tzv. GOOWILLu = rozdíl mezi substanční hodnotou a cenou za kterou bude podnik ve skutečnosti prodán
– vliv na zvýšení prodejní ceny může mít např. Management, kvalitní personál, dlouhodobé kvalitní obchodní propojení, efektivní organizace podniku, atraktivnost výrobní prognózy, vhodnost umístění,…
– GOODWILL může být nejpodstatnější a nejlépe hodnocenou částí podniku