1. Cíle, které podnik sleduje stanovením ceny
volba metody stanovení ceny je ovlivněna situací na trhu, úrovní D a situací uvnitř podniku na určení ceny působí různé faktory – výrobní možnosti podniku, úroveň výrobních a prodejních N, výše očekávaného zisku …
– stanovení ceny je ovlivněno cíli fy (cen politika jako součást marketingového programu), cíle určuje před n. současně se stanovením ceny
Druhy podnikových cílů:
• dlouhodobá stabilizace cen – v oboru se silným podnikem, hlavně v oborech, kde se často D a je snaha dosáhnout pevnosti v cenách – pouze určitá souvislost mezi cenami vedoucí fy a ostatními, vedoucí fa může přimět ostatní k přijetí jeho cíle (např. formou krátkodobého ostrého cen)
zřekne se okamžitých zisků, aby své zisky zvětšila v perspektivě delšího období
• reakce na ceny konkurence – stanoví ceny, aby čelily konkurenci, předešly ji n. ji následovaly (zejména zásada “následuj cenového vůdce” – ceny v souladu s cenami konkurence, cenový vůdce natolik silný, že vedení cenových válek je pro menší fy neúspěšné)