1. Podnik a jeho okolí, majetek podniku, hospodaření podniku, …
1. Podnik a jeho okolí, majetek podniku, hospodaření podniku, podnik a jeho postavení v národním hospodářství, podnikové činnosti, vnitřní obchod, mezinárodní obchod.
Podnikání je charakterizováno několika podstatnými rysy:
• Základním motivem je snaha o dosažení zisku jakožto přebytku výnosů nad náklady.
• Zisk se dociluje uspokojováním potřeb zákazníků. V centru pozornosti podnikatele je zákazník s jeho zájmy, požadavky, potřebami, preferencemi atd.
• Potřeby zákazníků uspokojuje podnikatel svými výrobky a službami prostřednictvím trhu, což vede k tomu, že musí čelit riziku. Snahou podnikatele je sledovat takovou strategii a politiku, která by riziko snížila na přijatelnou úroveň.
• Pro jakékoli podnikání je charakteristické, že na jeho počátku vkládá podnikatel do svého podniku kapitál, a to vlastní nebo vypůjčený. Velikost tohoto kapitálu je značně diferencovaná a závisí jak na předmětu podnikání, tak i na jeho rozsahu.
Ať tak či onak, směřuje snaha podnikatele ke zhodnocení kapitálu, který byl do podnikání vložen, a to především kapitálu vlastního. Výrazem zhodnocení kapitálu je zvyšování hodnoty firmy.