100. Na jaké úrovni je možné stanovit krátkodobě udržitelnou minimální cenu výrobku?
Cenový strop určuje poptávka, minimální možnou cenu určují náklady. V případě dalšího snižování ceny až na úroveň variabilních nákladů hovoříme o krátkodobě udržitelné minimální hranici ceny. Doba, po kterou podnik může existovat při cenách na úrovni variabilních nákladů závisí na jeho vlastním kapitálu, možnostem získání úvěru, zadluženosti. Pokud nedojde k vzestupu cen na úroveň úplných vlastních nákladů, podnik zbankrotuje.
Prodávat za nižší ceny než jsou vlastní náklady lze, když: 1.) nízké ceny dovolí snížit zásoby neprodaných výrobků, 2.) cena převyšuje variabilní náklady a uhrazuje část fixních nákladů, 3.)dojde k lepšímu využití instalovaného zařízení.
101. Jaké znáte metody tvorby cen ?
Metody tvorby cen: 1.) pomocí běžných cen konkurence (podnik vychází z konkurenčních cen, např. ocelářský nebo papírenský průmysl – oligopolní průmysl, dále menší firmy následují dominantní firmy na trhu), 2.) pomocí cenových nabídek (firma určuje cenu na základě očekávaných cen konkurence, např. při veřejné soutěži), 3.) pomocí cenové přirážky k jednotkovým nákladům (základní metoda, základem mohou být např. úplné vlastní náklady, 4.) pomocí cílové návratnosti investic (cena, která podniku zaručí cílovou míru návratnosti investic), 5.) pomocí zákazníkem vnímané hodnoty výrobku (rozhodující je hodnota výrobku, důležité je zjištění názoru zákazníka na hodnotu nabízeného výrobku), 6.) na základě intenzity poptávky (výrobek se prodává ve stejné době za různé ceny, např. místní nebo časové rozdíly), 7.) pomocí parametrických metod (metoda cenových řad u typových řad výrobků, bodovací metoda).