103. Jaké znáte typy přizpůsobování cen podmínkám trhu ?
Podniky přizpůsobují ceny různým podmínkám trhu: 1.) geografické přizpůsobení (podle geografické polohy zákazníka), 2.) propagační tvorba cen (tvorba cen na úkor vedoucích firem, tvorba cen pro zvláštní příležitosti , prodej na úvěr s nízkým úrokem, psychologické slevy 3.) diskriminační tvorba (různé ceny pro různé zákaznické segmenty, provedení výrobku, image, místa, doby), 4.) cenové slevy a srážky(hotovostní slevy, slevy za množství, funkční slevy, sezónní slevy a srážky 5.) tvorba cen výrobkového mixu (zahrnuje tvorbu cen výrobkové řady, balíku výrobků, zvláštních doplňků, vázaných výrobků, vedlejších produktů).
104. Jaké příčiny mohou vést k cenovým změnám a jaká může být reakce konkurence, resp. zákazníků na tyto změny ?
Ke zvýšení ceny výrobku může vést: zvýšení ceny vstupů(mezd, energie, materiálu), vytvoření převisu poptávky nad nabídkou, snaha o zvýšení ziskovosti.
Ke snížení ceny může vést podnik snaha reagovat na snížení ceny konkurenčních produktů, zvýšení tržního podílu a vytlačit z trhu konkurenci, uvolnění skladovacích prostor, zvýšení odbytu.