13. Stanovení hodnoty podniku. Metodické přístupy k oceňování podniku
Stanovení hodnoty podniku
Všechna krátkodobá i dlouhodobá finanční rozhodování v podniku ovlivňují jeho hodnotu. Ovlivňuje ji i finanční politika podniku, kvalita sestavování a úspěšnost realizace podnikových finančních plánů, ale i obchodní strategie a celková konkurenceschopnost firmy.
Metody oceňování jsou odvislé od důvodů, pro které je oceňování prováděno. K těmto důvodům patří:
– koupě a prodej podniku, jeho podílů nebo částí
– zkoumání reálné bonity podniku při získávání dalšího vlastního a cizího kapitálu
– fúze dosud nezávislých podniků
– rozdělení podniku na menší samostatné subjekty
– transformace podniku na jinou právní formu
– uvedení podniku na kapitálový trh apod.
Stanovení hodnoty podniku má za cíl vyjádřit hodnotu podniku pomocí určité peněžní částky, což znamená, že potenciál podniku má být oceněn peněžním ekvivalentem. Výsledná hledaná hodnota je zpravidla výsledkem použití více oceňovacích metod. Možnost využití jednotlivých metod je odvislá od informací, které o podniku má hodnotitel k dispozici.