2. Manažerské pojetí(vnitropodnikové účetnictví)
Užívají ho manažeři ve firmě, každé manažerské rozhodnutí ve firmě vychází ze srovnání nákladů a výnosů.
Manažerské pojetí vychází ze 3 faktorů
a) pracují s ekon. Skutečnými relevantními náklady, které mimo ty, které obsahují i další náklady oportunitní. Tzn. Představují částku, která je ztracena, když zdroje (práce, kapitál) nejsou použity na nejlepší ušlou alternativu. Jsou to marně ztracené náklady.
• explicitní náklady – náklady, které firma platí za nakoupené zdroje, mají formu výdajů
• implicitní náklady – nemají peněžní formu výdajů, jsou obtížně vyčíslitelné, zjistitelné. A k jejich měření proto využíváme tzv. oportunitních nákladů.
b) bere v úvahu přírůstkové náklady
c) rozlišují krátkodobý a dlouhodobý pohled na náklady a jejich vývoj.
Základní smyslem zjišťování ekonomických skutečných nákladů, které obsahují oportunitní náklady, je vyjádřit rozdíly mezi jednotlivými alternativami, které jsou předmětem rozhodování.