Členění obchodu
1. podle území
a)vnitřní
b)zahraniční
Vnitřní – nákup a prodej uvnitř státu, provádějí tuto činnost všechny podnikatelské subjekty, které se zabývají obch. Činností výrobci a obchodníci, realizují určitý zisk. Maloobchodní a velkoobchodní podniky, podniky cestovního ruchu
Zahraniční – spojený s výměnou činností za hranice ostatních států. Zbožové statky, služby, nehmotná práva, s různým nastupováním firem = předmět zahraniční politiky
2. z hlediska předmětu činnosti
a) obchod se spotřebním zbožím – představuje poslední článek při převodu produktů z výroby do spotřeby. Typický znak – široký kontakt s konečným spotřebitelem(zákazníkem), má lepší vliv a působení na výrobu
b) obchod s výrobními prostředky – při obchodování dochází k převodu prostředků né do spotřeby, ale do výrobní činnosti znovu. Předcházení obchodu se spotřebním zbožím, není tak členitý, rozmanitý. Konečný kontakt se zákazníkem je omezenější, slabší.
c) Obchod se zemědělskými produkty – má prvky obchodu se spotřebním zbožím tak obchodu s výrobními prostředky.
d) Obchod s nemovitostmi(realitní obchod), stavby, budovy, sklady, nebytové prostory, kurty, parky
e) Obchod s cennými papíry – na burzách, mimoburzovní, RM – systém