– ekologické, – etické okolí
– ekologické, – etické okolí (uplatňování etiky v podnikání), kulturně historické okolí ( vzdělanost a kultura obyvatelstva vytváří podmínky ekonom. rozvoje). Dále podnik ovlivňují tendence celosvětového rozvoje ekonomiky: internacionalizace, intelektualizace, informatizace, akcelerace procesů, pružnost vyvolaná rostoucí proměnlivostí světa, ekologizace, humanizace lidské práce vedoucí k rozvoji osobnosti, intenzifikace. 2. Podnik se skládá z prvků, které vyplývají z výrobního procesu. Každý výrobní proces má vstupy (inputs) a výstupy (outputs). Prvotní vstupy= nejsou výstupem výroby ( přírodní zdroje, řídící práce ). Kapitálové statky jsou vstupy, které jsou i výstupy výroby. Společenský zdroj, používaný v procesu výroby se označuje jako výr. faktor. 3. Podnik má cílové chování : Podnikatel určuje cíle podnikání, kterých chce dosáhnout a podle nich se řídí všechna činnost podniku. Hl. cíle podniku by měli znát všichni zaměstnanci. 4. Podnik má určitou strukturu: tj. jeho prvky jsou v urč. vzájemném vztahu, tato struktura má umožňovat efektivní činnost lidí zaměřenou na dosažení cílů při měnících se podmínkách. 5. Podnik má sociální charakter: je součástí společnosti a sám se skládá ze skupiny lidí. Svůj účel plní podnik tím, že vyrábí výrobky pro potřeby zákazníků. Pro podnik jsou důležité dobré vztahy k okolí (poskytovatelé kapitálu, stát), dobré vztahy k manažerům a k zaměstnancům. 7. Dění podniku je možné sledovat ze 4.hledisek:z hmotně energetického ( výstupy pro trh, vstupy z pořizovacích trhů, transformační proces), ze sociálního ( mezilidské vztahy), komunikačního (přenos informací mezi podnikem a okolím), z hodnotového hlediska (peněžní nebo finanční stránka podnik. dění ).