Finanční analýza pomocí poměrových ukazatelů obvykle probíhá v těchto krocích:
– výpočet poměrových ukazatelů
– srovnání poměr. ukazatelů s odvětvovými průměry
– hodnocení poměrových ukazatelů v čase (trendová analýza)
– hodnocení vzájemných vztahů mezi poměrovými ukazateli (v USA – Du point, u nás – pyramidová soustava)
– návrh na opatření (odhadujeme slabá a silná místa) – analýza SWOT
Trendová analýza
Dává okamžitý obraz o podniku, o jeho postavení v rámci odvětví, postrádají však časovou dimenzi.
5.2 FINANČNÍ PLÁNOVÁNÍ
Finanční plánování má za úkol zajistit splnění podnikatelských cílů podniku, zajistit jeho finanční zdraví a stabilitu. Dlouhodobé cíle podniku zajišťují dlouhodobé finanční plány (rozpočty), především rozpočet finančních zdrojů a potřeb (plánují se výnosy, zisk, rozdělení zisku, potřeby zajišťující splnění dlouhodobých cílů atd.) Dlouhodobé rozpočty jsou zajišťovány prováděcími (ročními) finančními plány.