Nabídka (S – supply)
• je množství ekonomických statků Q nabízených všemi prodávajícími k prodeji na trhu za určitou cenu P
• tvar křivky nabídky je progresivní s rostoucí cenou roste i nabídka zboží, tzn. rozhodu-jící význam má cenová hladina P při vyšší cenové hladině jsou výrobci ochotni vyrábět větší množství zboží zisk
dělíme na:
a) individuální – nabídka určitého statku jednoho výrobce
b) dílčí – nabídka určitého druhu zboží od všech výrobků v určitém regionu
c) agregátní – nabídka všech výrobců v rámci státu všech statků
Faktory ovlivňující nabídku:
• cena
• náklady výroby a obchodu ( Ná = výroba)
• změny vnějších podmínek podnikání (počasí pro zemědělce, daně, organizace trhu …)
• změny kapitálové výnosnosti změny cen al-ternativních výrobků, tj. výrobek, který jsme schopni vyrobit na stejném výrobním zařízení (pšenice – ječmen na půdě)
růst – menší náklady, větší výroba
pokles – neúrodný rok, klesá nabídka