Tržní rovnováha
• podstatou trhu je vzájemná interakce (střet) nabídky a poptávky rozhodující funkci zde má cena, tj. hodnota zboží v Kč čili množství peněz, které musí být za prodané zboží zaplaceno
• rovnovážná cena je cena, při které se nabídka a poptávka dostávají do rovnováhy (tzv. tržní rovnováha), tzn. kupující je ochoten za nabízenou cenu koupit zboží
převis nabídky – příliš vysoká cena, zboží zůstává ve skladech a prodejnách N P
převis poptávky – příliš nízká cena, lidé nakupují a zboží je nedostatek P N
• křivky se protínají v rovnovážném bodě, tj. takový stav na trhu, kdy vše, co se vyrobí se i prodá (střetává se rovnovážné množství s rovnovážnou cenovou hladinou) ideální stav, ale málokdy uskutečnitelný (výrobci dopředu neznají rovnovážnou cenu a jí odpovídající množství)
• cena má schopnost trh vyčistit, tzn. zbavit ho přebytku zboží nebo odstranit jeho nedosta-tek