Výhody:
– uspokojení potřeb zákazníků
– efektivnější stimulace a distribuce výrobku (přizpůsobení přání segmentu např. prodej jen v síti specializovaných prodejen)
– přizpůsobení výrobku zákazníkovi
– získání konkurenční převahy (na trh je nabídnut odlišný výrobek = vzniká nový trh, na kterém není tak silná konkurence; výrobce získá převahu a stává se leaderem na tomto trhu)
Kritéria segmentace
– segment můžeme vytvořit za podmínky, že zákazníci vyžadují rozdílné vlastnosti od výrobku
– segment musí být dostatečně veliký, dostupný a stabilní, aby se náklady do něj vyplatili
– firma musí zvažovat ekonomické rozměry segmentu
Hlediska segmentace
• Geografické (k segmentaci dochází dle územního hlediska, tj. potřeby a nákupní zvyklosti se mění s bydlištěm zákazníků)
• Demografické (rozdělení trhu dle věku, pohlaví, velikosti rodiny, vzdělání, náboženství, příjmu, povolání, národnosti …)
• Psychologické (rozdělení lidí do skupin dle osobnosti, příslušnosti k určité sociální třídě a životního stylu)