KONKURENCE = HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
I.HLEDISKO:
a) cenová = výrobci si na trhu konkurují prostřednictvím ceny
= pokud chtějí podniky získat větší podíl na trhu, tak mohou stejně
kvalitní výrobek nabízet za nižší cenu než konkurence
b) necenová = kvalitou výrobků, servis, dodávky náhradních dílů, značka firmy …
II.HLEDISKO:
A) dokonalá = dnes není dokonalá konkurence
= dříve byla (na začátku 20.století)
= funguje jestliže je na trhu velké množství firem z nichž žádná
nezaujímá na trhu výsadní postavení
= produkce jednotlivých firem je stejnorodá a neexistují omezení
vstupu do odvětví
= existovala v období vzniku kapitalistické společnosti -> postupně
však docházela k diferenciaci mezi výrobci a v dnešních tržních
ekonomikách se projevují prvky -> nedokonalé konkurence
B) nedokonalá = vstup do odvětví je omezený
= některé firmy mají významný podíl na trhu a podíl ostatních
firem je zanedbatelný a produkce je různorodá
= extrémní formou nedokonalé konkurence je:
monopol: má výsadní postavení na trhu
: může diktovat ceny
: má tendenci omezovat a zdražovat výrobu