Marketingový mix (nebo také „4P“)
je souhrnný název pro celou skupinu marketingových nástrojů, pomocí kterých dochází k ovlivňování a uspokojování zákazníků.
Jsou to:
1. Výrobek (Product)
2. Cena (Price)
3. Propagace (Promotion)
4. Distribuce (Placement)
Tyto 4 nástroje ukazují, na co se zaměřit při tvorbě marketingového plánu.
1. Výrobek
Výrobek je statek nebo služba, která slouží k uspokojení určité potřeby zákazníka – uspokojit určitou potřebu je jediný důvod,
proč si zákazníci výrobky kupují.
Zákazník hodnotí výrobek komplexně M tedy musí také hodnotit výrobek komplexně -hovoříme o tzv. totálním výrobku.
Totální výrobek se skládá z:
– „jádra výrobku“ = vlastní výrobek, např. počítač
– „první slupky“ = obal, kvalita, značka
– „druhé slupky“ = rychlost dodávky, servis, záruka,…