Tento model ukazuje 3 techniky stanovení ceny, a to:
Vychází z nákladů – zisk (= marže, obchodní rozpětí) se vypočítá % z nákladů. Pokud prodáváme obchodníkovi, který bude dále
prodávat cílovým zákazníkům, musíme při stanovení ceny zohlednit i to, že také obchodník musí realizovat zisk.
A pochopitelně je nutné si uvědomit, že významný vliv na cenu pro konečného zákazníka má DPH, příp. spotřební daň, pokud jí
daný produkt podléhá.
VÝROBNÍ NÁKLADY + ZISK VÝROBCE + ZISK MALOOBCHODU + SPOTŘEBNÍ DAŇ + DPH = KONEČNÁ CENA, KTEROU MUSÍ BÝT KONEČNÝ ZÁKAZNÍK OCHOTEN ZAPLATIT
Nákladově orientovaná cena, tedy cena stanovená % z nákladů se používá pro levnější zboží „neznačkové“ běžné potřeby – např.
potraviny, školní a kancelářské potřeby, hygienické potřeby,…