4. Vysvětlete ukazatel CVA (Cash Value Added) a jeho význam.
Úsilí o maximalizaci hodnoty podniku je vyjadřováno především úsilím o: vytváření max. kladné hodnoty CVA (Cash Value Added = provozní cash flow – náklady na kapitál)
5. Vysvětlete ukazatel MVA (Market Value Added) a jeho význam.
Úsilí o maximalizaci hodnoty podniku je vyjadřováno především úsilím o: maximalizaci MVA (Market Value Added = tržní hodnota podniku – hodnota, kterou do podniku vložili investoři) – tento ukazatel lze zjistit jen u podniků, kteří jsou obchodovány na burze.
6. Vyberte si určitý podnik a pokuste se určit, jak v dané míře pro něj platí charakteristické znaky podniku.
Znaky podniku: 1. Podnik je obklopen okolím, jehož vývoj na podnik výrazně působí nejen jako určité omezující podmínky, ale také jako příležitosti pro další rozvoj, jejichž včasné využití znamená konkurenční výhodu. Podnik však také působí na své okolí. Nejdůl. prvky okolí podniku: – geografické okolí ( ovlivňuje zejména umístění podniku, nákupní a prodejní logistiku), – technologické ( ovl. technolog. pokrok v podniku a jeho účinky), – sociální ( sociální zájmy okolí a zaměstnanců), – politické a právní okolí ( právní normy určující podmínky, možnosti a meze chování podniku), – ekonomické ( ostatní hospodářské jednotky, finanční ústavy, stát, …),