CENOVÁ POLITIKA FIRMY
• pojem cena
• cíle cenové politiky
• nákladová metoda stanovení ceny
• manažerská kalkulace a cena
Cena představuje výši peněžní úhrady zaplacené na trhu výrobků za prodávaný statek (zboží či služba). Určuje výši zisku podniku, který na trhu za své statky obdrží. Určuje hodnotu vý-robku, tedy kolik je zákazník ochoten za výrobek zaplatit.
Cíle cenové politiky
• zisk – rozhodující faktor pro určení ceny k úplnému pokrytí nákladů spojených s výrobou, kdy bude ještě zaručeno dosažení určité míry zisku
• maximalizace zisku – podnik stanovuje cenu na takové výši, aby zabezpečila maximální celkové tržby z prodeje ve vztahu k vyna-loženým nákladům
– zvýšení ceny
– sníženy ceny za předpokladu větší produkce
– snížení výrobních nákladů
• tržní podíl – zabezpečuje dominantní postavení na trhu v počáteč-ních fázích životního cyklu výrobku snaha dosáhnout velkého tržního podílu a záměr odradit konkurenci stanovením počátečních nízkých cen