– druhy trhů
a) trh zboží a služeb
b) trh práce
c) finanční trh – trh bankovní, trh cenných papírů, trh peněžní, trh kapitálových prostředků, trh devizový
– v tržní ekonomice je každý podnik spojen s trhem, trh pro podnik vytváří prostředí, kterému se musí přizpůsobovat a současně ho aktivně využívat při uskutečňování svých podnikatelských záměrů
– trh chápeme
a) prostorově – jako místo, kde se střetává nabídka s poptávkou a kupující s prodávajícím.
b) funkčně – jako spojení nabídky a poptávky v určité oblasti (trh zboží, trh práce, peněžní trh)
-cena = zdroj informací pro výrobce i spotřebitele
– rovnovážná cena = nabízené a poptávané zboží se dostává do rovnováhy
– trh má řadu nedostatků v důsledku deformace tržní ceny, která je příčnou např.:
a) nedokonalé konkurence
b) existence veřejných statků – nelze je vyloučit ze spotřeby, každý je může využívat stejně
c) externalit – nechtěné /výrobky/ vedlejší produkty, výrobky pozitivní a negativní
– jestliže se požadované množství zboží na trhu.nerovná nabízenému, vzniká rozdíl (přebytečná a nedostatečná nabídka), tato situace nutí výrobce, aby změnili cenu zboží