Na nedokonale konkurenčním trhu mají výrobci …
Na nedokonale konkurenčním trhu mají výrobci více či méně výsadní postavení, což jim následně umožňuje ovlivnit výši tržní ceny svých výrobků, z čehož tedy zcela jednoznačně vyplývá, že v podmínkách nedokonalé konkurence je výše celkových příjmů firmy závislá jak na objemu realizované produkce, tak na její ceně. Z daného je tedy zřejmé, že na tomto typu trhu již firma nevystupuje v roli cenového příjemce, ale spíše přijímá roli cenového tvůrce, tj. více či méně ovlivňuje výši ceny, za niž svou produkci prodává. Vliv ceny na celkové příjmy firmy pak můžeme shrnout do následujících bodů:
• v případě cenově elastické poptávky (ePD < -1) dochází s poklesem ceny k růstu celkových příjmů firmy,
• v případě jednotkově elastické poptávky (ePD = -1) se celkové příjmy firmy s poklesem ceny nezmění
• a v případě cenově neelastické poptávky (ePD > -1) vyvolá pokles ceny pokles celkových příjmů.
Na nedokonale konkurenčním trhu je mezní příjem firmy při každé úrovni výstupu menší než cena tohoto výstupu, přičemž platí, že v případě:
• cenově elastické poptávky (ePD < -1) nabývá mezní příjem kladných hodnot,
• jednotkově elastické poptávky (ePD = -1) je mezní příjem nulový,
• cenově neelastické poptávky (ePD > -1) dosahuje mezní příjem záporných hodnot.