etika
zabývá se tím, jaké postoje by měl člověk resp. instituce zaujímat, aby jednal v souladu s tím, co se obecně považuje za správné a spravedlivé. (pravdivé poskytování informací, korektní hospodářské soutěžení, dobré služby zákazníkům). Obraz, co je etické, do značné míry vytvářejí média, etické normy se utvářejí historickým vývojem a mohou se v určitých bodech oblast od oblasti lišit (např. USA zákaz použ. inside informací k vlastnímu prospěchu). Pokud je v dané společnosti vyvinuto etické myšlení, může účinně překlenovat nekonzistence v právním řádu. Je přímočařejší než mluva paragrafů. Je třeba ho kultivovat.
ekologie – k dodržování těchto pravidel je nutí státní orgány či občanská hnutí, ekologie vytváří řadu bariér podnikání, zároveň poskytuje mnoho příležitostí (výroba ekolog. nezávadných výr., recyklaci odpadů…).
ekonomické – zásadní význam, získávání výr. faktorů, kapitálu, uplatnění výrobků a služeb, celková hospodářská situace země a její dynamika. Dostupnost a ceny výr. fakt. – sníž. pracnosti, zvýš. produktiv. práce, tradice výroby a dobré jméno; daňová zátěž – výše daní a jejich konstrukce, daňové ráje.; hospodářský růst a měnový, devizový vývoj – mae veličiny – inflace, deviz. kurzy, devalvace – rizika pro podniky; do tohoto okolí patří zákazníci, dodavatelé, finanční instituce.
technologické –změny technologie, pokrok, zvýšení konkur. schopnosti, lepších hosp. výsledků, negat. vliv na živ. prostředí, mechanizace – propouštění – sociál. problémy…
kulturně historické – vytváří se po celá staletí, celková vzdělanostní a kulturní úroveň obyv. je jednou z podmínek eko. rozvoje, tech. pokroku.