2. Kapitola: Okolí podniku
okolí podniku – svazek vnějších sil, faktorů a podmiňování působící na podnik – různé vlivy spolu navzájem souvisejí, obklopují podnik. Okolí ovlivňuje podnik a podnik do určité míry ovlivňuje své okolí. Mezi prvky okolí patří geografické, sociální, politické a právní, ekonomické, ekologické, technologické, etické, kulturně historické (některé jsou hmotné a některé nehmotné).
geografické – předurčuje logistiku, jde zejména o vhodnou volbu umístění podniku.
sociální – důsledky činnosti podniku pro společnost (nalézt kompromis mezi honbou za ziskem a sociální odpovědností. Sociální tržní ekonomika používá zákonné státní zásahy k odstraňování faktorů v ekonomice, které vyvolávají sociální napětí. (vyrovnávání přílišné majetkové nerovnosti a bránění kartelizaci ekonomiky).
politické – vlivy politických (mocenských) zájmů na podniky, různé politické linie zasáhly výrazně do činnosti podnikové sféry: znárodnění, združstevnění, privatizace. Podnik však může být ovlivněn i komunální politikou – postoje obecních úřadů apod.
právo – právo a jeho instituty vytvářejí rámec pro všechny podnikové činnosti (pomocí práva působí politické vlivy na podnik). Jsou stanoveny různé bariéry podnikání – např. obchodní, občanský, živnostenský zák., ale i další normy – k zabránění dvojího zdanění, ochraně spotřebitele a drobného akcionáře. V zemích s dlouholetou tradicí právního řádu se lze opírat i o rozsudky vrcholných nezávislých soudů – ty vytvářejí tzv. precedens – příklad pro rozhodování o analogických případech v budoucnu. Nedokonalost právních norem by měla být překonána uplatňováním etických kritérií.